Strona internetowa bez CMS - czy warto?

strona internetowa bez cms - czy warto?

Pragnąc sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie, musimy zadbać o narzędzia, które pozwolą nam go osiągnąć. Ta sama zasada dotyczy prowadzenia działalności w internecie. Aby osiągnąć rozpoznawalność, dotrzeć do grupy docelowej i przyciągnąć klientów, należy założyć stronę lub sklep internetowy. Jednocześnie tworzenie strony WWW i późniejsze nią zarządzanie nie należy do najłatwiejszych zadań. Na szczęście istnieje sposób, aby przynajmniej drugie z tych zadań stało się prostsze i przyjemniejsze. Chcąc sami zarządzać witryną, a przy tym obniżyć koszta tego przedsięwzięcia, warto rozważyć tzw. system CMS. Co to jest, do czego służy i czy można się bez tego obejść?

System CMS – co to jest?

CMS – z angielskiego Content Management System – to po prostu system zarządzania treścią. Jest on tworzony przez aplikację lub zbiór aplikacji, a jego podstawowym zadaniem jest umożliwienie swobodnego tworzenia treści na stronie WWW, a następnie jej bezproblemową aktualizację. CMS pozwala dodawać, usuwać i edytować treści oraz zdjęcia zamieszczane w serwisach internetowych.

Co bardzo ważne, panel CMS jest na tyle przejrzysty, że mogą nim zarządzać nawet niewykwalifikowane i niedoświadczone informatycznie osoby. Nie dość, że nie trzeba posiadać kierunkowego wykształcenia, nie jest wymagana nawet podstawowa znajomość zasad kodowania HTML. Samodzielne edytowanie treści bez pomocy programisty jest możliwe od razu po krótkim szkoleniu i zapoznaniu się z podstawami danego systemu. W tym celu wystarczy obsługa czytelnych interfejsów użytkownika, najczęściej pod postacią stron WWW z potrzebnymi formularzami, narzędziami i modułami. Warto pamiętać, że istnieją różne typy CMS, które posiadają rozmaite funkcje  odmienne zastosowania.

Strony WWW bez CMS

Tworzenie CMS ma swoją alternatywę; właściciele stron internetowych decydują się często na zakup witryn pozbawionych systemu zarządzania treścią. Takie rozwiązanie może mieć sens przy bardzo prostych stronach, np. typu „one page” (polegają one na tym, że całość dostępnych treści zakładek mieści się na jednej, scrollowanej w dół stronie). Brak systemu CMS wydaje się też sensowny, jeśli nie zamierzasz wprowadzać na stronie częstych aktualizacji. Wtedy może się okazać, że różnica cenowa wynikająca z ewentualnej dopłaty za panel CMS zwróciłaby się dopiero po kilku latach.

Takie myślenie ma jednak swoje ograniczenia. Po pierwsze, nigdy nie wiadomo, czy sytuacja Cię nie zaskoczy i nie staniesz przed koniecznością wprowadzenia koniecznych zmian w treści i ponownego zatrudnienia profesjonalisty. Po drugie – samo założenie rzadkich aktualizacji strony stoi w sprzeczności z duchem e-biznesu, który wymusza ciągłe „bycie na bieżąco” i regularną komunikację z użytkownikami.

System zarządzania treścią – największe zalety

1. Prostota i jasność obsługi – panel CMS jest tak łatwy w nawigacji i obsłudze, że umożliwia sprawne zarządzanie treścią serwisu nawet niedoświadczonym użytkownikom; pomagają w tym między innymi przejrzyste interfejsy graficzne. Żeby dodać lub zaktualizować treści na stronie, wystarczy wkleić lub wpisać niesformatowany tekst we wskazane okienko, a następnie dokonać formatowania. Oczywiście możesz też zdecydować się na bardziej zaawansowany system CMS, który umożliwi dodawanie do serwisu formularzy czy nawet aplikacji.

2. Większa swoboda – każda zmiana na stronie WWW może być wprowadzana dynamicznie i w dowolnej chwili; osoba w firmie odpowiedzialna za zarządzanie treścią zyskuje pełną kontrolę nad prezentowaną treścią i grafiką, dzięki czemu nie musi korzystać z pomocy profesjonalistów za każdym razem, gdy potrzebuje dokonać jakiejś zmiany na stronie.

3. Niezależność od szablonu i pracy grafików – wygląd i format wprowadzanych treści nie są uzależnione od designu, układu i formatu serwisu. To, co użytkownik wpisze w panel CMS, zostanie po zatwierdzeniu zaprezentowane zgodnie z jego intencją na stronie internetowej. Sposób wpisywania treści nie jest więc zdeterminowany przez zastosowany szablon strony WWW. Ponadto zmiany w wyglądzie serwisu nie wymuszają zmian treści w systemie CMS. Wygląd strony może więc zostać opracowany przez wykwalifikowanych grafików, natomiast nad samą treścią serwisu może czuwać amatorska redakcja.

Kiedy warto skusić się na system CMS?

- gdy zamierzamy regularnie edytować stronę, np. raz w miesiącu zamieszczać potrzebne aktualności,
- gdy strona jest rozbudowana, posiada kilka wersji językowych albo liczne podstrony,
- gdy prowadzimy sklep internetowy – musimy przecież zarządzać sprzedawanymi produktami i przychodzącymi zamówieniami,
- gdy Twoja strona dopuszcza opcję logowania dla klientów.

Podsumowując – ostateczna decyzja, czy warto skusić się na stronę internetową bez CMS, należy do Ciebie. Sami doradzalibyśmy jednak zainwestowanie w system zarządzania treścią. Taki wariant stwarza wiele możliwości i zapewnia swobodę we wprowadzaniu późniejszych modyfikacji. Ponadto system zarządzania treścią ma wpływ na pozycjonowanie sklepu i optymalizację danej strony WWW. Warto dodać, że wiele firm (w tym nasza) oferuje strony internetowe z systemem CMS po stosunkowo niskich i korzystnych cenach.

 

powrót ››