Dlaczego link building jest taki istotny?
Pozycjonowanie jest nierozłącznie związane z pozyskiwaniem wartościowych linków zewnętrznych. Żeby podnieść swoją pozycję w wyszukiwarce, trzeba się upewnić, że owe linki są pozyskiwane w mądry, przemyślany sposób. Jeszcze nie tak dawno temu działania SEO polegały na masowym zdobywaniu odnośników – liczyła się ilość, a nie jakość. Teraz takie działanie jest postrzegane jako mało skuteczne i zwykle przynosi więcej komplikacji niż profitów.
Przełomowym momentem był rok 2013, w którym to algorytm o nazwie Pingwin wywrócił zasady pozycjonowania do góry nogami. Strony, które posiadały tysiące zewnętrznych odnośników wykupionych za grosze, zostały zepchnięte z piedestału – Pingwin rozpoznał je bowiem jako sztucznie promowane i bezwartościowe. Nadrzędną zasadą, jaka przyświeca obecnie link buildingowi, jest prymat jakości. Budowanie zaplecza ma sens tylko i wyłącznie wtedy, jeśli odnośniki pochodzą z zaufanych i wartościowych źródeł – a na to potrzeba czasu i pieniędzy. Google podchodzi bardzo poważnie do kwestii pochodzenia zewnętrznych linków, ponieważ odzwierciedla to autorytet linkowanych domen. Im większy autorytet, tym wyższe zaufanie do firmowej strony i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.
3 kluczowe zasady link buildingu
Liczy się jakość, nie ilość. Stare zasady odeszły do lamusa – nadeszła era treści i linków wartościowych.
Jeśli linkować, to tylko z zaufanych domen. Zawsze należy sprawdzić, czy dana witryna ma wysoki współczynnik Domain Authority.
Odnośniki dzielą się na zwykłe, czyste linki oraz tak zwane anchory, czyli linki skryte pod tekstem. Wcześniej to anchory były skuteczniejsze; głównie ze względu na to, że stosowane w nich frazy były promowane przez wyszukiwarek. Teraz, w dobie Pingwina, nadużywanie anchorów może ściągnąć na daną stronę przykre konsekwencje; chmura wygląda lepiej i naturalniej, jeśli przeważają w niej odnośniki czyste.
4 podstawowe typy linków
Możemy także zróżnicować odnośniki ze względu na ich pochodzenie oraz skuteczność. Wyróżniamy wówczas:
4 filary skutecznego link buildingu
Żeby pozyskiwanie odnośników przyniosło zamierzony efekt i pomogło wypozycjonować daną witrynę, konieczne jest długotrwałe działanie wielotorowe. Profesjonalny link building opiera się na wielopłaszczyznowej, kompleksowej strategii, która angażuje strony różnego typu, ale zawsze wysokiej jakości. Najcenniejsze są naturalne linki zewnętrzne – czy to z dłuższych tekstów na blogach, czy to z wymiany zdań na forach internetowych. Kluczowe jest pozyskiwanie odnośników typu dofollow. Trzeba przy tym dbać o prezencję chmury anchorów i równowagę pomiędzy nimi a czystymi linkami. Warto upewnić się, że dani SEO specjaliści sporządzają stosowne raporty miesięczne, do których zapewnią Ci dostęp. Możesz wtedy skontrolować próbki linków i ocenić wartość pozyskiwanych odnośników. Idealną strategię link buildingu w ramach pozycjonowania szerokiego można łatwo podsumować w oparciu o cztery filary: