Założenia stylistyczne
Rozmowa ze zleceniodawcą jest niezbędnym, pierwszym etapem Twojej pracy. Musisz poznać jego oczekiwania, założenia jego biznesu, grupę docelową (to ma duży wpływ na stylistykę!) oraz wizję, którą chce wdrożyć w życie. Dobrym sposobem jest poproszenie go o podesłanie kilku przykładowych logotypów celem inspiracji lub wskazania kierunków, w jakich ma postępować Twoja praca. Wielu projektantów, którzy nie dopilnowali tego kroku, doświadczyło rozczarowania, gdy przedstawili projekty nowoczesnych, minimalistycznych logotypów osobom oczekujących rysowanych odręcznie ozdobnych, barokowych projektów. I odwrotnie.
Dobre zrozumienie oczekiwań to 50% sukcesu.
Dobór kolorów
Zadanie może być albo proste, albo… niezwykle czasochłonne. Wiele firm posiada już istniejące kolory, wykorzystywane albo na starej stronie internetowej, na drukowanych ulotkach, szyldach, a może nawet związane ze specyfiką sprzedawanych produktów.
Jednak kiedy wytycznych brak, a zleceniodawca zdaje się na Ciebie, czeka Cię wyzwanie nie lada. Musisz wówczas pokusić się o analizę branży klienta, przeglądnąć strony konkurencji, strony związane tematycznie z biznesem, w którym pracuje. Pomoże w tym także poznanie grupy docelowej odbiorców usług Twojego klienta. Są kolory, które bardziej podobają się określonym płciom i grupom wiekowym. Jeśli robisz logo dla firmy związanej z produktami motoryzacyjnymi, unikaj fioletu i różu. Idź w ciemniejsze, nasycone kolory. Gdy robisz logo dla branży typowo kobiecej, omijaj szerokim łukiem ciepłe kolory jak pomarańczowy i brązowy, bo te kolory wg badań, nie wzbudzają u Pań... ciepłych uczuć. ;)
Dodatkowo pomyśl nad kolorem w szerszym aspekcie, jeśli marka, dla której tworzysz projekt nie ma wąskiej grupy docelowej. Pomyśl nad tym, jak logo będzie prezentować się na materiałach promocyjnych, różnych tłach, fakturach, w różnych mediach. Projektowanie logotypu z silnym połyskiem, metalizowaną fakturą – może nastręczyć sporo kłopotów podczas wydruku wizytówek czy katalogów firmy, dla której pracujesz. Rozważ plusy i minusy takich rozwiązań.
Geometria logotypu
Okrągłe logotypy mogą bardzo wdzięcznie prezentować się na ulotkach, produktach, awatarach czy materiałach promocyjnych. Jednak mają też swoje minusy. Zdarza się, że trudniej je umieścić na stronach internetowych, bo aby dobrze wyglądały, nie mogą być zbyt zmniejszone.
Podobne zalety i minusy ma logo w kształcie kwadratu. Proste kształty wysyłają dobry sygnał, silny, solidny, wzbudzający zaufanie, ale zdarzają się z nimi problemy z czytelnością na mniejszych obszarach.
Logo zbudowane na bazie schematu: element graficzny + nazwa firmy – jest mniej atrakcyjne wizualnie, ale najłatwiejsze do późniejszej obróbki. Nawet zmniejszone, zwykle zachowuje dobrą czytelność, można też z niego zawsze „wydzielić” graficzny symbol, nakładając go np. na materiały promocyjne jak kubki czy długopisy, bez utraty czytelności.
Czcionka
Kolejne niełatwe zadanie – Tak projektowanie logotypów, jeśli podejdzie się do niego poważnie, wcale nie jest takie proste. Czcionek w internecie można znaleźć dziesiątki tysięcy. Ozdobne, klasyczne, minimalistyczne.
Prezentując Twoje projekty logotypów, staraj się ukazać ich przynajmniej kilka typów, aby zleceniodawca miał poczucie, że dajesz mu wybór. Dla wielu ludzi nawet niewielkie pole manewru – daje poczucie aktywnego udziału w procesie twórczym.
Logo na stronie www
To jak logo wpasuje się w stronę internetową klienta, zależy od tego, czy już ją posiada, lub czy jest na etapie tworzenia. Jeśli robi ją ktoś inny, koniecznie skontaktuj się z tą osobą, poznaj konstrukcję strony głównej, przedyskutuj lokalizację. Jeśli ty jesteś także oddelegowany do jej wykonania, powinieneś uwzględnić stylistykę logotypu w projektowaniu układu i kolorystyki całości.
Podsumowanie
Projekt logo wydaje się niezwykle łatwym, niemal trywialnym zadaniem. Przecież to tylko kilka znaczków i literek. Nic bardziej mylnego, jeśli jesteś osobą początkującą, szybko przekonasz się, że założenia projektowe logotyp brzmią banalnie tylko na papierze. Im mniej środków wyrazu, tym kompozycja musi być bardziej doskonała, by wydała się odświeżająca, nowatorska i wyrazista.
Jeśli za pierwszym razem Ci nie wyjdzie, nie poddawaj się. Cofnij się do pierwszego kroku. Pomów ponownie ze zleceniodawcą. Od owocnej rozmowy zaczyna się każde przedsięwzięcie zakończone sukcesem.
Autor artykułu: E.Raj, projektant www i ux designer, dla Eniteo.