5 podpowiedzi jak stworzyć spójną identyfikację wizualną Twojej marki

5 podpowiedzi jak stworzyć spójną identyfikację wizualną twojej marki

Badania na klientach wskazują, że spójna identyfikacja wizualna widoczna w produktach firmy, materiałach reklamowych, promocyjnych, a nawet szkoleniowych przekłada się na większe zaufanie klientów do marki i jej pozytywny odbiór. Oto kilka punktów, które warto spełnić, by podnieść atrakcyjność i wrażenie profesjonalności Twojej firmy w oczach klienta.

1) Stwórz wytyczne identyfikacji wizualnej

Czy Twoją firmę można łatwo odróżnić od innych, po krótkim spojrzeniu na jej stronę www, opakowania produktów, oprawę newslettera czy materiały reklamowe? Czy wszystko to ma swoją cechę wspólną? Jeśli nie – warto popracować nad zmianą tego stanu rzeczy. Firmy posiadające spójną identyfikację wizualną widać od razu i łatwiej się je zapamiętuje. Milka zwraca uwagę swoimi sławnym fioletem, Coca-Cola charakterystyczną stylistyką, a  mleko Łaciate każdy kupujący rozpozna na półce wśród innych produktów. Red Bull czy Muszynianka – także przyciągną do siebie uwagę klientów, którzy wiedzą czego się spodziewać po takie identyfikacji, kojarzą ją z pewną jakością, która nie toleruje ustępstw. Zawdzięczają to między innymi unikalnością wyróżników kolorystyczne i stylistycznych. Jedna marka – jedna misja – jedna identyfikacja.

Najważniejsze kroki do spełnienia:

a) Zadbaj o dobry logotyp. Minimalizm graficznych środków wyrazu, a maksimum efektu.

b) Ustal o spójną czcionkę w twoich materiałach

c) Wybierz określony styl grafik i fotografii, którymi się posługujesz

d) Przygotuj zestaw stylów specyficznych dla Twojej firmy, z których mogą korzystać twoi marketingowcy w tworzeniu kampanii reklamowych.

2. Dopilnuj spójnej prezentacji marki na wszystkich etapach komunikacji z klientem

Kiedy klient otrzymuje od Ciebie reklamę, e-mail informujący o zamówieniu, ulotkę, paczkę z produktem, albo katalog usług, powinien potrafić zidentyfikować te elementy – jako pochodzące właśnie od Ciebie i tylko od Ciebie.
Billboardy? Twoje social media – wszystko musi zostać muśnięte przez wszechobecną identyfikację wizualną opracowaną dla Twojej firmy. Bez kompromisów.

3. Wykorzystaj historię marki i jej założenia

Nie obawiaj się korzystać ze swojej historii. Jeśli Twoja firma ma ciekawe początki, warto stworzyć na ten temat podstronę i opowiedzieć coś Klientowi o tym, jak wspólnie zaczynaliście. To buduje Twój wizerunek, jako żywego i ważnego dla jego Twórców przedsięwzięcia. Wybierz podkreślenie indywidualności i unikalności Twoich podstaw, rezygnując z nieangażującej klientów anonimowości.

4. Podkreślaj misję firmy i stwórz spójne hasła reklamowe.

Jeśli Twoja firma ma unikalną misję i próbuje wywalczyć sobie na rynku oryginalną, wyjątkową pozycję, nie bój się kłaść nacisku na to, gdy komunikujesz się z klientem.
Niech w Twoich mailach / ulotkach i materiałach reklamowych pojawią się krótkie cytaty i hasła reklamowe kojarzące się tylko z Twoją firmą:
Carsberg zasłynął swoim „Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie”, De Beers  „Diamonds are forever” (Diamenty są wieczne) M&Ms  „Rozpuszcza się w ustach a nie w dłoni”, czy McDonald „I’m lovin it” (Uwielbiam to). A jakie hasło najlepiej opisuje Twoją firmę?

5. Skutecznie propaguj informacje także wewnątrz firmy

Twoi pracownicy, od dyrektorów przez magazynierów muszą wiedzieć o tym, jak dbać o identyfikację wizualną. Nie bez powodu pracownicy marketów noszą uniformy. W kolorach marki. To nie zabójstwo dla indywidualności. To pokazuje misję, tak jak w wojsku – zorientowanie na cel i wspólne działanie. Dla klienta. I właśnie taka jest przez klientów odbierane. Dla kupujących pracownik staje się przedstawicielem firmy, gdy ubiera na siebie jej kolory.
Niech każdy, nawet szeregowy pracownik stoi na straży identyfikacji wizualnej i dobrze zna jej zasady. Warto w tym celu przeprowadzać szkolenia i umieszczać w materiałach firmowych łatwo dostępne pliki umożliwiające pracownikom szybkie zasięgnąć informacji o wytycznych związanych z identyfikacją wizualną.
Dobra identyfikacja to taka, która jest idealnie dopasowana do indywidualności Twojego biznesu. Bez niej, Twoja firma nie powinna być tylko anonimowym bytem, o którym klient zapomina, kończąc realizację usługi. Czy aby cię odszukać i znowu skorzystać z Twoich usług, będzie musiał mocno poszukać w pamięci? Pomyśl, jak możesz mu to ułatwić poprzez spójną i zwracającą uwagę identyfikację wizualną, która na długo zapadnie mu w pamieć.

Autor artykułu: E.Raj, projektant www i ux designer, dla Eniteo. 

 

powrót ››